Chcesz dobrze zrobić trening, ale wychodzi jak zawsze i marnujesz czas na siłowni? 7 punktów, które Cię przed tym uchronią
31 grudnia 2017
Oszczędzać czy zarabiać więcej? Która droga jest lepsza?
25 maja 2018

Praca w zespole szwankuje? Oto 7 sposobów, by była lepsza

Wchodzisz do pracy. Zajmujesz miejsce przy swoim komputerze i patrzysz na swój zespół. I nie ważne czy jesteś jego managerem czy członkiem. Wiesz, że dzień będzie ciężki i na milion procent nie uda się wszystkiego dziś zrobić. Nie mówiąc o tym, co jeszcze się pojawi w ciągu dnia.

A teraz wyobraź sobie, że masz jechać na wakacje. I nagle Twój zespół ma zostać bez Ciebie przez okrągłe 2 tygodnie. Realne? Poradzi sobie? Czy może wszystko padnie i będzie dupa zbita?

Można zespół ustawić tak, że brak jego jednego członka będzie prawie nie odczuwalny. Tak, że wszystko dalej się będzie kręcić tak, jak się należy. Po prostu trzeba skorzystać z technik i wiedzy, które są w stanie Ci to umożliwić. Byś nie miał przerażenia w oczach, kiedy chcesz iść na urlop a wiesz, że zespół nie da rady.

Czy nie jest fajnie przyjść do pracy i wiedzieć, że co by się nie działo, to wszystko i tak będzie zrobione na czas? I nawet jak jeden lub dwóch członków zespołu idzie na urlop to reszta i tak dalej da radę wszystko ogarnąć?

To jest jak najbardziej możliwe. Serio. Wystarczy trochę wiedzy, technik i uświadomienia ludzi. A reszta potoczy się już gładko.

Najgorsze jest to, że ludzie zapominają po jakimś czasie, że można pracować i żyć inaczej, niż ciągle w niedoczasie. Ciągle w biegu i z nerwami, że coś się nie udało załatwić na czas. I szybko próbuje się to nadgonić. A to tylko generuje kolejne poziomy frustracji i niezadowolenia.
Takie coś przekłada się później na życie prywatne. Bo nie da się oddzielić ścianą życia prywatnego i zawodowego. Przez to nie masz czasu i nawet chęci na swoje hobby, na czas z rodziną czy przyjaciółmi. To nie jest przyjemne.

Pamiętaj, że każdy z nas ma do dyspozycji 24 godziny. Ani więcej, ani mniej. Chodzi więc o to, żeby ten czas wykorzystać tak efektywnie, jak tylko się da. Mając odpowiednią wiedzę, jesteś w stanie tak działać, żeby trochę czasu odzyskać (lub nie marnować). Ta trocha, to może być nawet 2 godziny. Czyli tak, jakby doba miała 26 godzin.

A jak sprawić, żeby praca w zespole była lepsza i sprawniejsza? Poniżej 7 sposobów, żeby to osiągnąć:

1. Zespól nie jest wielofunkcyjny
Niestety to dość powszechny problem. W zespole jest kilka osób, każda ma jakąś specjalność, ale nikt poza nią nie wie, jak robić robotę tej pierwszej. Więc w przypadku gdy dana osoba jest na L4, urlopie albo nawet na spotkaniu – reszta zespołu musi stać i czekać, aż praca zostanie zrobiona przez nieobecną osobę.
Rozwiązanie: dzielenie się wiedzą. Inne osoby nie muszą mieć takiej biegłości jak ekspert, ale mając jakąkolwiek wiedzę będą w stanie (lepiej lub gorzej) ogarnąć zagadnienie tej osoby.

A jak chcesz być bardziej produktywnym i lepiej zarządzać sobą w czasie, to proponuję Ci pierwszy krok ku temu – możesz pobrać mój darmowy raport PDF, dostępny >> tutaj <<, z którego dowiesz się jak być bardziej produktywnym i zmotywować się do działania.

2. Brak ustalonej definicji, że zadanie jest faktycznie zrobione
Nie ważne czy pracujesz jako sekretarka, programista czy pracownik w fabryce, w ciągu dnia 95% Twoich zadań można opisać podobnymi parametrami kiedy jest skończone. Na przykład przekazane do testerów. Albo wysłane szefowi/położone na biurku. Albo element skonstruowany przekazany kolejnemu zespołowi do doszlifowania.
Rozwiązanie: Ustal taki próg, od którego większość zadań możesz uznać za zakończone i nie odkładaj zadania, póki tej definicji nie osiągniesz.

3. Dług
Pojęcie to najczęściej występuje u osób związanych z informatyką. Chodzi o to, że jak się robi jakieś rozwiązanie, to czasem się zrobi coś prowizorycznie. Bo na ten moment musi działać a nie mamy możliwości czasowych zrobić tego lepiej. Wiemy, że przyszłościowo to do nas wróci i trzeba będzie to poprawić. Ale na ten moment godzimy się z czymś takim. Problem pojawia się wtedy, kiedy takich długów nie czyści się zbyt długo.
Rozwiązanie: Co jakiś czas sprawdzaj, jakie zadania zostały zrobione po łebkach i które trzeba poprawić, bo problem który wraca sam, wraca ze zdwojoną siłą.

4. Przeciążony zespół
Każdy manager ma coś takiego, że będzie wrzucał ludziom nowe zadania tak długo, jak długo będzie widział, że zespół nie narzeka i dalej daje radę. Ale to bardzo krótkowzroczne. Zespół pracujący przez dłuższy okres na więcej niż 80% swoich możliwości to zespół, który szybko się wypali i efektywność spadnie poniżej 50%.
Rozwiązanie: jak jesteś managerem – konsultuj z zespołem ile są w stanie zrobić. Niech Ci dadzą jakieś wartości liczbowe (na przykład: to zadanie zajmie tyle a tyle czasu plus bufor). Jak jesteś członkiem zespołu – głośno artykułuj, że jesteście już na granicy efektywności i nie dacie rady wrzucić kolejnej rzeczy.

Bądź bardziej produktywnym i zmotywuj się do pracy w 15 sekund” to tytuł mojego darmowego raportu PDF, który możesz pobrać z >> tego << adresu.

5. Niezintegrowany zespół
To jest dość podobne do punktu „zespół nie jest wielofunkcyjny”. Czyli kilka osób nie zachowuje się jak jedna jednostka, tylko każdy żyje swoim własnym życiem. To sprawia, żę ludzie sobie wchodzą w kompetencje lub nikt nie robi zadania nudnego i trudnego. Bo nikt nie chce z nim zostać sam.
Rozwiązanie: czym prędzej integrować zespół, tak, żeby ludzie się poznali i zaufali sobie. Wtedy nawet nudne i trudne zadania ktoś będzie brał, bo będzie wiedział, że nie jest z nimi sam.

6. Częste zmiany priorytetów i zadań
To jest częsty problem, gdy manager jest osobą uprawiającą mikromanagement. Dodaje zadań, usuwa, przestawia priorytety. Nawet kilka razy dziennie. Ludzie nie wiedząc czego mają się spodziewać, odsuwają rozpoczęcie zadania tak daleko jak tylko się da. A to, które mają i wiedzą jak zrobić, ciągną tak długo jak tylko uda im się to wytłumaczyć, że to tyle musi trwać.
Rozwiązanie: jak jesteś managerem – zastanów się 5 razy czy zmiana, którą chcesz wprowadzić na pewno jest tym, co chcesz uzyskać. Inaczej ludzie przestaną Ci ufać jak będziesz ich wodzić za nos w kółko. Jak jesteś członkiem zespołu – powiedz wprost, że zmiana Ci się nie podoba i chcesz skończyć zadanie, które już zacząłeś. Tak, żeby do niego nie wracać.

7. Nieefektywne planowanie
Lub jego totalny brak. Bardzo często na spotkaniach odnośnie zaplanowania czegoś, ludzie tylko siedzą i niewiele z tego wynika. Ludzie wychodzą i zastanawiają się, po co było spotkanie.
Rozwiązanie: planuj na jakiś czas w przód. Na przykład na tydzień. I na koniec spotkania podsumuj co zostało zaplanowane i jakie etapy są rozróżniane. Oraz jak kolejne etapy będą wdrażane. Im więcej informacji dla ludzi, tym lepiej przygotują wszystkie elementy.

Może Ci się to podobać lub nie, ale bycie produktywnym i efektywne zarządzanie sobą w czasie, to w dzisiejszych czasach „must” (z angielskiego: musieć). Dlatego gorąco zachęcam Cię do przejścia na >> tą << stronę, gdzie zupełnie za darmo pobierzesz mój darmowy raport PDF, z którego dowiesz się jak być bardziej produktywnym i w dodatku zmotywować się do działania.

Rafał Kozłowski
Możesz więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *